Program zakłada 5 etapów nauki czytania.
ETAP I – OD SAMOGŁOSEK PRYMARNYCH DO SYLAB OTWARTYCH
Nauka odczytywania samogłosek czyli liter A, E, I, O, U, Y – oparta jest o prawopółkulowy, symultaniczny sposób przetwarzania informacji.
Sposób ten polega na całościowym ujmowaniu obrazu znaku graficznego. Niezwykle ważne i przydatne podczas nauki odczytywania samogłosek są wizualizacje – czyli ruchy dłoni lub rąk.
ETAP II – OD SYLABY OTWARTEJ DO PIERWSZYCH WYRAZÓW
W tym etapie zapoznajemy dziecko z kolejnymi spółgłoskami S, Z, K, G, J, N, i tak jak poprzednio tworzymy z nich sylaby np. SA, ZE, KI, GU, JE, NO. Ćwiczenia wykonujemy stosując zasadę naśladowanie – rozumienie – nazywanie.
Czytamy z dzieckiem również zestaw samogłoska plus sylaba np. ASA, ANO, ENE itd.
Budujemy słowa z nowopoznanych sylab np. KASA, GUMA oraz pseudowyrazy – składające się z dwóch sylab np. PABO, MALA, FAWA.
Jeśli dziecko opanowało materiał z pierwszego i drugiego etapu rozszerzamy materiał o zdania i proste teksty, które tworzymy w oparciu o poznane sylaby i słowa.
ETAP III – CZYTANIE SYLAB ZAMKNIĘTYCH
W tym etapie pracujemy na sylabach otwartych i zamkniętych utworzonych
z wszystkich dotychczas poznanych spółgłosek:
P, M, B, L, F, W, T, D, S, Z, K, G, J, N.
Sylaby zamknięte będą czymś nowym dla dziecka np. LOL, NYK, MUK – dlatego są świetnym treningiem w utrwalaniu sylab zamkniętych jest tworzenie pseudowyrazów np. ASOT, KITUME, NOT – są one dla dziecka abstrakcyjne, uniemożliwiają mu zgadywanie czytanych słów.
Ilość poznanych sylab pozwala już na czytanie dłuższych zdań i tekstów. Ćwicząc nadal stosujemy zasadę naśladowanie – rozumienie – nazywanie.
ETAP IV – CZYTANIE NOWYCH SYLAB OTWARTYCH I ZAMKNIĘTYCH
Na tym etapie dziecko poznaje dwuznaki SZ, RZ, CZ, DŻ, CH, DZ oraz spółgłoskę Ł
Dwuznaki i spółgłoskę Ł uczymy w sylabach otwartych i zamkniętych.
ETAP V – SAMODZIELNE CZYTANIE TEKSTÓW
Ostatnią grupę materiału sylabowego stanowią spółgłoski miękkie SI, ZI, CI, DZI, NI oraz samogłoski nosowe Ą, Ę
Naukę czytania kończymy doskonaleniem umiejętności samodzielnego czytania tekstów.
Źródło: https://centrummetodykrakowskiej.pl Cieszyńska J., Korendo M. ,,Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia” Kraków 2015