ŚPIEW
Lecząc śpiewaków, Alfred Tomatis ustalił, że niedostatkom uwagi słuchowej towarzyszą problemy z emisją głosu. Dokładniej mówiąc, doszedł do wniosku, że dobrej jakości emisja głosu wymaga nie tylko prawidłowego słuchania informacji dźwiękowych dochodzących z zewnątrz, ale także i przede wszystkim prawidłowego słuchania samego siebie – rozumianego jako zdolność do używania własnego głosu jako źródła dźwięku, który należy analizować i kontrolować pod względem prawidłowej wysokości, natężenia i jakości.
Prawidłowe słuchanie samego siebie jest możliwe pod warunkiem, że odbierane drgania są prawidłowo regulowane przez przewodnictwo kostne, które jest drogą przekazywania dźwięku przez wszystkie kości szkieletu, a szczególnie przez kości czaszki. Regulacja kostna zależna jest od harmonijnego działania dwóch mięśni ucha środkowego, których rolą jest kontrola i tłumienie wszystkich drgań przekazywanych do ucha wewnętrznego. Celem rehabilitacji słuchowo-głosowej za pomocą Ucha Elektronicznego jest właśnie wprowadzenie prawidłowego mechanizmu samokontroli głosu. W związku z tym, zależnie od rodzaju problemów z głosem, zastosowanie metody może skupiać się na:
– braku lub utracie chęci do śpiewania,
– trudnościach z mówieniem lub śpiewaniem w taki sposób, by nie mieć wrażenia forsowania głosu,
– braku płynności wypowiedzi,
– fałszowaniu i braku precyzji,
– braku barwy głosu lub zachwianiu jej równowagi, co sprawia, że głos jest zbyt wysoki, zbyt nosowy lub matowy,
– braku ekspresji głosu, wynikającym z nieodpowiedniej modulacji lub intonacji,
– utracie kontroli nad natężeniem głosu, które jest zbyt wysokie lub zbyt niskie.
JĘZYKI OBCE
Każdy język cechuje się własnym rytmem, który trzeba sobie przyswoić, żeby dobrze mówić w tym języku. W taki sposób w dzieciństwie nasz mózg nauczył się rozpoznawać struktury fonetyczne charakterystyczne dla języka ojczystego. I odwrotnie, nauczyliśmy się również ignorować struktury fonetyczne niezgodne z cechami naszego języka. Już od najwcześniejszych momentów życia zakodowujemy sobie rytm języka ojczystego, szczególnie dzięki głosowi matki. Te zakodowane umiejętności językowe szybko stają się hamulcem w nauce języka obcego, jeżeli jego dźwięki różnią się od wzorców dźwiękowych języka ojczystego opanowanych we wczesnym dzieciństwie.
Każdemu, kto chce się nauczyć języka obcego, Metoda Tomatisa® daje możliwość prawdziwego przyswojenia jego rytmu. A rytm stanowi podstawę, na której łatwiej będzie zbudować znajomość słownictwa, składni i gramatyki. Badanie przeprowadzone przez siedem uniwersytetów w ramach jednego z programów unijnych dowiodło, że dzięki Metodzie Tomatisa® czas nauki skraca się o połowę.
Uwaga! Metoda Tomatisa® ma charakter pedagogiczny i nie może być uznawana za metodę leczenia. W przypadku poważnych problemów Metoda Tomatisa® powinna być stosowana wyłącznie jako dodatkowe wsparcie dla stosowanej już terapii czy leczenia.